Wartość mocy silnika w oficjalnych dokumentach technicznych i specyfikacjach samochodów zwykle wyrażana jest za pomocą kilowatów (kW), co niekiedy sprawia problemy z jej dokładnym określeniem za pomocą koni mechanicznych, będących bardziej tradycyjnym i rozpoznawalnym sposobem opisywania wspomnianej mocy. Przeliczenie mocy silnika podanej w kilowatach (kW) na konie mechaniczne (KM) i odwrotnie nie jest trudnym zadaniem. Czym różnią się od siebie te jednostki, dlaczego się je stosuje i jak je przeliczyć, dowiesz się w poniższym artykule.
KM a kW – czym to się różni?
Nie od dziś wiadomo, że konie mechaniczne (KM) są najbardziej tradycyjną miarą mocy stosowaną w motoryzacji w odniesieniu do wartości mocy silnika. Pierwotnie ta jednostka miała określać liczbę potrzebnych koni do wykonania jakiejś pracy mechanicznej. Uznawano, że jeden koń mechaniczny odpowiada mocy niezbędnej do podniesienia 75 kilogramów na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy.
Natomiast kilowaty (kW) to międzynarodowa jednostka miary mocy, którą używa się na całym świecie, nie tylko w motoryzacji. W oficjalnych dokumentach pojazdu moc silnika wyraża się w kilowatach (kW), ponieważ jest to bardziej precyzyjna miara, którą zapisano w Międzynarodowym Układzie Jednostek Miar (układ SI). Kilowaty (kW) są raczej stosowane w dziedzinie elektrotechniki oraz naukach przyrodniczych. W elektrotechnice najczęściej do opisu mocy urządzeń elektrycznych, co ma związek z faktem, że 1 kilowat (kW) odpowiada liczbie 1000 watów i łatwiej na skali urządzenia umieścić jednostkę kW.
Jak przeliczyć kW na KM?
Często zadawane pytanie dotyczące kilowatów brzmi: 1 kW ile to koni? Przeliczanie mocy silnika z kilowatów (kW) na konie mechaniczne (KM) i odwrotnie nie jest wcale trudne. Wystarczy przyjąć, że:
- 1 kW = 1,36 KM
- 1 KM = 0,74 kW
Na konkretnym przykładzie wygląda to następująco. Załóżmy, że moc silnika samochodu wynosi 100 koni mechanicznych.
100 KM x 0,74 = 74 kW
A teraz w drugą stronę, gdy moc silnika to 100 kilowatów (kW).
100 kW x 1,36 = 136 KM
Jak widać, mając powyższe informacje, bez problemu jesteś w stanie przeliczać moc silnika. W sieci znajdziesz również wiele stron z kalkulatorami stworzonymi specjalnie do przeliczania tych jednostek.
Moc silnika – co to jest?
We wcześniejszej części artykułu skupiono się na jednostkach określających wartość mocy silnika, jednak nie odpowiedziano na pytanie: czym właściwie jest moc silnika? Jest to miara zdolności silnika do generowania energii mechanicznej i przekazywania jej do napędu pojazdu, co istotnie wpływa na jego osiągi oraz ogólną wydajność. Brzmi skomplikowanie? Znacznie łatwiej to zrozumieć, kiedy przytoczy się praktyczny przykład: im większa moc silnika, tym łatwiej będzie rozpędzić auto, wyższa będzie prędkość maksymalna, do której samochód będzie mógł się rozpędzić oraz łatwiej podjedzie on pod wzniesienie. Oznacza to, że moc silnika ma realny wpływ na osiągi pojazdu. Ma to związek z momentem obrotowym jednostki napędowej, który określa zdolność silnika do przekazywania mocy do układu napędowego. To właśnie on jest przyczyną uczucia, które towarzyszy podczas przyspieszania, polegającego na wciskaniu kierowcy i pasażerów w fotele pojazdu.
Dlaczego moment obrotowy, a nie moc silnika kW?
Sprzedawcy najczęściej chcąc wzbudzić zainteresowanie konkretnym samochodem, podają wartość mocy silnika w koniach mechanicznych. Potencjalni kupcy widząc dużą liczbę KM, od razu przypisują silnikowi też dużą moc. W praktyce to jednak nie sama liczba koni mechanicznych, ale właśnie moment obrotowy silnika będzie miał większy wpływ na jego realną moc. Z tego powodu podczas wyboru samochodu zwracaj uwagę nie tylko na ogólną liczbę koni mechanicznych (KM), jaką ma dany model. Ważne jest, żebyś przyjrzał się także charakterystyce mocy i momentu obrotowego. Często zdarza się, że dwa samochody o tej samej mocy zupełnie inaczej zachowują się na drodze, ponieważ pracują w różnych zakresach obrotów. Z tego względu warto wiedzieć, w jakim przedziale obrotów silnik rozwija swoją maksymalną moc i moment obrotowy – ma to istotny wpływ na codzienną wydajność pojazdu.
Moc silnika, konie mechaniczne na kW – podsumowanie
W artykule omówiliśmy najważniejsze kwestie dotyczące mocy silnika oraz przeliczania jednostek, w których ta moc jest opisywana. Przede wszystkim warto zapamiętać, że:
- w oficjalnych dokumentach pojazdu moc silnika jest określana w kilowatach (kW), ponieważ ta jednostka jest bardziej precyzyjna i znajduje się w Międzynarodowym Układzie Jednostek Miar;
- bardziej popularną i częściej stosowaną jednostką mocy silnika są konie mechaniczne (skrót: KM);
- 1 kW = 1,36 KM;
- 1 KM = 0,74 kW;
- moc silnika to miara zdolności silnika do generowania energii mechanicznej i przekazywania jej do napędu pojazdu, co istotnie wpływa na jego osiągi oraz ogólną wydajność;
- moment obrotowy silnika ma większy wpływ na moc silnika niż sama liczba koni mechanicznych, ponieważ określa zdolność silnika do przekazywania mocy do układu napędowego (zakres obrotów pracy silnika).