Czy auto miało kolizję? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych i lampach?
Czy auto miało kolizję? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych i lampach?

Szyba prawdę Ci powie – jak sprawdzić, czy auto miało kolizję?

Stłuczki i wypadki samochodowe to codzienność, z którą mierzą się kierowcy. Nawet jeśli sami jeździmy przepisowo, nigdy nie mamy pewności, czy nie weźmiemy udziału w kolizji spowodowanej przez kogoś innego. Tak czy inaczej, to właśnie powypadkowe pojazdy najczęściej trafiają na rynek wtórny. Po naprawie i odświeżeniu zwykle są reklamowane jako bezwypadkowe, choć rzeczywistość bywa zgoła inna. Niedoświadczony nabywca może nie zorientować się, kiedy zostanie oszukany przez nieuczciwego sprzedawcę. Ukryte wady i modyfikacje to nierzadko problem, który ciężko wykryć. Na szczęście wystarczy wiedzieć, jak sprawdzić szyby w aucie, by zorientować się, ile prawdy jest w danej ofercie sprzedażowej. Jak więc sprawdzić, czy samochód brał udział w kolizji i uniknąć zakupu wadliwego egzemplarza? Oznaczenia na szybach samochodowych dostarczą nam właściwych informacji na temat historii auta. Gdy ją poznamy, wybór używanego modelu będzie świadomą decyzją zakupową.

Więcej o naklejkach na szybach samochodowych

Nieuczciwi sprzedawcy niechętnie dzielą się pełną historią pojazdu, celowo ukrywając niewygodne fakty. Najczęściej ukrywają prawdziwy przebieg, zatajają kwestie wad podzespołów czy całych systemów, a także wymijająco odpowiadają na pytanie o kolizje. Istnieje jednak element pojazdu, który dużo nam mówi o jego przeszłości – szyba, zwłaszcza przednia. Analizując oznaczenia na szybach samochodowych, można uzyskać cenne informacje o danym egzemplarzu. Jednak dlaczego warto zwrócić na to uwagę? Dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Szyby samochodowe muszą bowiem spełniać określone normy dotyczące widoczności i wytrzymałości, zapewniając właściwe pole widzenia dla kierowcy. Tyczy się to zarówno przedniej szyby, jak i obu bocznych szyb.

Szyba samochodowa – właściwości i normy

Projekt szyby samochodowej musi zapewniać ochronę kierowcy i pasażerów na wypadek kolizji. Nawet w przypadku mocnego uderzenia szyba powinna pozostać w jednym kawałku. Co więcej, jej zadaniem jest także wytrzymanie obciążeń mechanicznych, które występują podczas jazdy po nierównym terenie, gwałtownego przyspieszania i hamowania. Dlatego też szyby samochodowe tworzy się z odpowiednich materiałów, które odpowiadają parametrom wyznaczonym przez międzynarodowe przepisy, regulacje unijne i krajowe normy. O dopuszczeniu szyby do użytku świadczy świadectwo homologacyjne. Każdy model szyby od producenta jest testowany przez odpowiednią instytucję certyfikującą. Jeśli produkt spełnia wszystkie wymagania, producent może umieścić na szybie odpowiednie oznaczenie i rozpocząć sprzedaż.

Przednia szyba oraz boczne szyby z przodu nie powinny być w żaden sposób zasłonięte. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć osłony boczne na tylne szyby, które ochronią pasażerów przed słońcem i pozwolą się im zrelaksować. Produkt dostępny w MKN-MOTO.pl.

Oznaczenia szyb samochodowych – rok produkcji, producent, kraj i co jeszcze?

Oznaczenia naklejki na szybie samochodowej mogą sprawiać trudności nawet doświadczonym kierowcom. Liczne symbole, liczby i litery czasami utrudniają znalezienie ważnych informacji. Jednak zrozumienie ich nie jest aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia dotyczące wszystkich oznaczeń znajdujących się na naklejce szyby samochodowej. Dzięki nim zrozumiesz, jak sprawdzić szyby w aucie. Czy wszystkie szyby w samochodzie mają ten sam numer? Zdecydowanie nie. Oto co znajdziesz na oznaczeniach tego komponentu:

 

  1. Logo producenta – kod zaczyna się od logo producenta pojazdu. Każdy oryginalny komponent powinien je zawierać. Brak tego oznaczenia może budzić podejrzenia. Jednakże warto wziąć poprawkę na to, że nie zawsze zobaczymy tam logo danej marki – czasami umieszcza się w tym miejscu logo całego koncernu samochodowego. Na przykład w samochodach marki Cadillac może się pojawić znaczek General Motors. Co więcej, szyby są często dostarczane przez firmy z różnych krajów, dlatego miejsce produkcji nie zawsze jest kluczowe przy weryfikacji pojazdu.

  2. Rok produkcji szyby – naklejki na szyby samochodowe zawierają również informacje o dacie produkcji danego elementu, co jest bardzo istotne. Rok produkcji szyby powinien być zbliżony do daty produkcji pojazdu. Szyba może być trochę starsza, ponieważ jest produkowana przed złożeniem auta. Jeśli jednak data na szybie wskazuje, że została ona wyprodukowana kilka lat po samochodzie, to znak, że była wymieniana.


Oznaczenia składają się z jednej lub dwóch cyfr oraz kropek, które mogą być umieszczone przed lub za nimi. Cyfra oznacza rok produkcji, a liczba kropek wskazuje miesiąc. Data może być przedstawiona w jednej lub dwóch cyfrach, na przykład 17 i 7 mogą jednakowo oznaczać rok 2017. Warto znać rok produkcji swojego auta, aby to zinterpretować. Co więcej, są tam też kropki. Jeśli stoją przed cyfrą, szyba została wyprodukowana między styczniem a czerwcem (jedna kropka to jeden miesiąc). Jeżeli znajdują się za cyfrą, szyba powstała między lipcem a grudniem.

  1. Oznaczenie homologacji szyby – kolejnym ważnym elementem oznaczenia na szybie samochodowej jest homologacja. Zwykle odpowiada jej litera „E” oraz numer, który wskazuje kraj, w którym szyba przeszła testy. Na przykład E3 oznacza Włochy, a E20 Polskę. Europejska Komisja Gospodarcza używa także oznaczeń dla producentów spoza UE: ADR dla Australii, CCC dla Chin czy JIS dla szyb z Japonii. Czasami kraj produkcji szyby i kraj homologacji mogą się różnić, co nie powinno budzić niepokoju. Na przykład szyba wyprodukowana w Niemczech może uzyskać homologację w Polsce. Taka różnica nie jest znacząca i nie świadczy o uszkodzeniu szyby, a jedynie o miejscu produkcji i miejscu, gdzie przeszła testy.

  2. Rodzaj zastosowanego szkła – Na naklejce samochodowej znajdują się także informacje dotyczące rodzaju użytego szkła. Oznaczenia te mogą wyglądać następująco:

  • AS1 – to szkło laminowane, najczęściej używane przez producentów aut, przepuszczające 70% światła;
  • AS2 – to szkło hartowane, również przepuszczające 70% światła, zwykle stosowane we wszystkich szybach poza przednią.
  • AS3 – to szkło laminowane lub hartowane, ale przepuszczające mniej niż 70% światła, nieodpowiednie do stosowania w przednich i bocznych szybach.

Co oznaczają oznaczenia na lampach samochodowych?

Nie tylko szyby posiadają swoje oznaczenia, ale również lampy. Zawarte na ich powierzchni kody są równie istotne dla właściciela, ponieważ wskazują na parametry techniczne poszczególnych reflektorów czy lamp. Te wytyczne są zazwyczaj wytłaczane na szybie lampy lub umieszczone na etykiecie na jej obudowie. Podane tam informacje muszą być zgodne z regulaminem Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Numer homologacji, identycznie jak w przypadku szyb, określany jest literą "E" oraz cyfrą lub liczbą wskazującą na kraj, w którym lampa została dopuszczona do użytku i produkcji. Dodatkowo znajdziemy tam również informacje o mocy referencyjnej reflektora, która jasno określa jego moc świetlną i przeznaczenie lampy. Litery A, C, CR, HR i RL informują o rodzaju świateł, jakie dana lampa obsługuje. Aby więc dopasować lampę do konkretnego pojazdu, trzeba porównać dane techniczne samochodu z kodem zawartym na powierzchni komponentu. Na lampach znajdziemy też logo producenta lub jego nazwę.

Oznaczenia na szybach samochodowych – warto to wiedzieć!

Wiesz już, jak sprawdzić szyby w aucie oraz co mówią poszczególne oznaczenia. Zrozumienie znaczenia poszczególnych elementów na naklejce pomoże uniknąć zakupu pojazdu uszkodzonego w wyniku wypadku. Należy jednak pamiętać, że w jednym samochodzie mogą znajdować się szyby od różnych producentów. Wymiana szyby nie zawsze świadczy o tym, że pojazd miał kolizję; może być spowodowana np. odpryskiem powstałym na skutek uderzenia kamienia. 

Co ciekawe na niektórych naklejkach szyb znajdziemy również numer VIN. W przypadku niezgodności warto skonsultować się z byłym właścicielem pojazdu, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat historii samochodu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o oznaczenia na szybach samochodowych

Jak sprawdzić szyby w aucie?

Sprawdzając szyby w aucie, istotne jest zwrócenie uwagi na kilka kluczowych elementów znajdujących się na naklejce. Są to logo producenta lub koncernu, rok produkcji szyby, oznaczenie homologacji oraz rodzaj zastosowanego szkła. To kluczowe informacje, które mogą się przydać w niektórych sytuacjach, na przykład przy okazji chęci wymiany szyby czy sprawdzenia, czy pojazd z drugiej uległ kiedyś jakiejś kolizji.

 

Jak sprawdzić, czy auto miało kolizję?

Sprawdzenie, czy auto miało kolizję, można przeprowadzić, analizując szybę przednią. W przypadku poważniejszych stłuczek szyba często pęka, ale nie rozpada się na kawałki. Niemniej jednak konieczna jest jej wymiana. Jeśli więc nabywamy pojazd z drugiej ręki, a właściciel zarzeka się, że auto nie brało udziału w kolizji drogowej, wystarczy spojrzeć na szybę. Jeżeli data produkcji szyby nie odpowiada dacie produkcji auta (szyba jest młodsza), sugeruje to, że była wymieniana. Powody mogą być różne, lecz najczęściej chodzi właśnie o fakt, że samochód brał udział w wypadku.

 

Czy wszystkie szyby w samochodzie mają ten sam numer?

Fabryczne szyby mogą mieć ten sam kod, choć nie zawsze tak jest. Producent mógł zdecydować się na zastosowanie kilku typów szyb w swoim samochodzie, umieszczając szybę laminowaną na przodzie i po bokach oraz szyby ze szkła hartowanego w tyle. Wówczas kody będą się od siebie różniły. Jeśli pojawi się konieczność wymiany, nie dostaniemy szyby z takim samym kodem, bo inna będzie data produkcji, miejsce homologacji czy kraj pochodzenia. Dlatego też szyby samochodowe nie muszą mieć takiego samego numeru.



do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium