Intercooler – co to takiego i o czym warto wiedzieć?
Intercooler – co to takiego i o czym warto wiedzieć?

Intercooler – co to takiego i o czym warto wiedzieć?

Intercoolery pojawiły się w autach w latach 90., a dziś stanowią nieodzowny element w nowoczesnych samochodach. Producenci aut, którzy jako pierwsi korzystali z tej części, często nawet szczycili się tym, zamieszczając informację zazwyczaj w okolicy pokrywy bagażnika. Jednymi z pierwszych modeli, do których zdecydowano się dołożyć intercooler, były pojazdy marki Volkswagen, Audi, Seat czy Skoda. Komponent ten pojawiał się także w Porsche. To właśnie niemieccy producenci stali się pionierami w tworzeniu i stosowaniu intercoolerów, ale czym dokładnie jest ta część?

Co to jest intercooler?

Intercooler nazywany jest również chłodnicą powietrza doładowującego. Pełni on istotną rolę w układzie, zwykle mieści się między sprężarką a klasycznym silnikiem tłokowym. Co ciekawe, pierwsze układy z intercoolerami były silnikami z napędem diesla. Komponent odpowiada za obniżanie temperatury sprężonego powietrza, co ma istotne znaczenie dla efektywności jednostki napędowej. Obecnie chłodnice powietrza doładowującego stosuje się zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Powietrze, o którym mowa, przechodzi przez turbosprężarkę, zanim trafia do intercoolera. Ten jest w stanie schłodzić sprężone powietrze nawet o 40 stopni Celsjusza, co ponadto przekłada się na wzrost mocy napędowej o około 20%. Wykazano również, że obecność tego typu chłodnic wpływa również na ilość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i jest to korzystny wpływ, który rzutuje na ekonomiczność pojazdów.

Objawy uszkodzonego intercoolera

Gdzie jest intercooler w samochodzie? Komponent ten montuje się zwykle tuż za przednim zderzakiem, co najczęściej naraża go na uszkodzenia o charakterze mechanicznym. Może to być wypadek samochodowy, uderzenie kamienia lub dostanie się lodu pod karoserię podczas zimy. Jeśli zauważymy utratę mocy silnika, nieregularne ruchy podczas przyspieszania czy powstanie oleistych plam w miejscu, gdzie znajduje się chłodnica powietrza doładowującego, powinniśmy coś z tym zrobić. Zwykle chodzi o nieszczelny intercooler. Objawy takiej awarii widać dość szybko. Choć nie zawsze wskazują one na to, że chodzi o tę część silnika, mechanik przyjmujący nasz samochód do warsztatu – jeśli wspomnimy mu o opisanych wyżej objawach – zazwyczaj i tak sprawdzi okolice chłodnicy. Są też znaki akustyczne, w tym piski lub świszczenie. Na oko zobaczymy również zaolejenie wokół intercoolera.

Zapchany intercooler – objawy

Niestety intercooler to taka część, która może się zepsuć na wiele sposobów. Objawy nieszczelnego intercoolera zwykle są brane pod uwagę jako pierwsze, ale awaria może mieć swoje źródło gdzieś indziej. Nieco rzadszymi, ale wciąż możliwymi usterkami są zabrudzenia i poważne zanieczyszczenia, które dostają się do układu. Prowadzi to do powstawania nadmiernie wysokiego ciśnienia wewnątrz, co będzie jednym z pierwszych objawów brudnego intercoolera. To, co najczęściej mechanicy znajdują w chłodnicy powietrza doładowującego, to krążące w niej drobinki, zanieczyszczenia czy nawet fragmenty uszkodzonej turbosprężarki. To jeden z tych przykładów, kiedy jedna z zepsutych części, jeśli nie zostanie w porę wymieniona, uszkadza sąsiedni komponent.

Inne problemy – objawy uszkodzonego intercoolera

Niższa moc, problem z przyspieszaniem, wysokie ciśnienie – to wszystko wskazuje na kłopoty z intercoolerem. Jak wspomnieliśmy, może on być nieszczelny lub zatkany. Objawy dziurawego intercoolera widać na pierwszy rzut oka i opisaliśmy je w akapicie poświęconym nieszczelnym intercoolerom. Jednakże zdarzają się też drobniejsze awarie, które należy wykluczać jako pierwsze. Może chodzić o nieszczelną rurę intercoolera. Objawy są wówczas podobne do tych już przedstawionych. Jeszcze drobniejszą usterką może być pęknięty wąż od intercoolera. Objawy dotyczą zwykle trudności z przyspieszaniem auta i utrzymaniem właściwej mocy silnika. Mechanicy przystępujący do pracy nad zepsutą chłodnicą powietrza doładowującego najczęściej zaczynają od wykluczenia drobnych awarii, które w znaczący sposób rzutują na działanie samochodu. Dalej, jeśli nie jest to kwestia uszkodzonego wężyka czy pękniętej rurki, próbują wyczyścić zapchany intercooler lub wymienić go w przypadku dużych dziur i innych poważnych problemów.

Skąd wiadomo, czy intercooler jest sprawny?

Powyżej podaliśmy szereg objawów występujących wraz z awariami intercoolera. Jeśli któraś z nich dotyczy Twojego auta, powinieneś skorzystać z usług sprawdzonego mechanika samochodowego. Nawet podczas zwykłego przeglądu specjalista jest w stanie ocenić stan techniczny intercoolera. To, co od razu rzuca się w oczy, to zapchany lub dziurawy intercooler. Objawy są dość oczywiste, choć bardzo typowe także dla pozostałych awarii silnika. Niemniej jednak jeśli podczas przeglądu nie zostaną wykryte żadne uszkodzenia mechaniczne, istotne jest dokładne sprawdzenie, czy wewnątrz komponentu nie pojawiły się ślady oleju – taki objaw wskazywałby już na problemy z turbosprężarką, która znajduje się w pobliżu. Długo nienaprawiana prędzej czy później uszkodzi intercooler pojazdu, zwiększając tym samym koszty naprawy. W zależności od skali problemu część zostaje zregenerowana lub całkowicie wymieniona.

Co warto zapamiętać?

W omawianym wątku dowiedzieliśmy się, że intercooler, czyli chłodnica powietrza doładowującego, odgrywa kluczową rolę w układzie z doładowaniem silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jego głównym zadaniem jest schładzanie sprężonego powietrza, co przekłada się na zwiększenie efektywności turbodoładowania. Oto co warto zapamiętać:

  1. Głównymi przyczynami niesprawnego intercoolera są: spadki prędkości, problemy z przyspieszaniem, syczenie bądź piszczenie, olej zbierający się w okolicy chłodnicy.
  2. Mechanik samochodowy z łatwością oceni stan chłodnicy powietrza doładowującego, dlatego warto robić regularne przeglądy.
  3. Sprawność komponentu ma wpływ na spalanie i wydajność silnika.

Czy można jeździć z uszkodzonym intercoolerem?

Objawy uszkodzonego intercoolera są dość oczywiste i szybko dają o sobie znać. Mimo to wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy jazda z uszkodzoną chłodnicą powietrza doładowującego jest możliwa? Niekiedy wynika to z niewiedzy, innym razem jako kierowcy chcemy zaoszczędzić na naprawie. Jest to błąd – każdy negatywny objaw nieprawidłowego działania intercoolera powinien wzmóc Twoją czujność. Warto wiedzieć, że jazda z niesprawnym komponentem może prowadzić do poważnych uszkodzeń turbosprężarki, a także silnika, co przełoży się na bardzo wysokie koszty naprawy (rzędu kilku tysięcy złotych). Aby temu zapobiec, zaleca się regularne sprawdzanie układu i przewodów, którymi płynie powietrze. Zwykle kierowcy reagują za późno, co często kończy się kompletną wymianą chłodnicy, a czasami chłodnicy wraz z turbosprężarką.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium