Jak sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w oponach samochodowych?
Jak sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w oponach samochodowych?

Jak sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w oponach samochodowych?

Dlaczego warto sprawdzać ciśnienie w oponach? Na to pytanie łatwo jest sobie odpowiedzieć. Porządne i dobrze napompowane opony gwarantują bezpieczeństwo na drodze, skuteczniejszą przyczepność auta do podłoża i o wiele krótszą drogę hamowania. Pośrednio ilość barów w oponach przekłada się również na oszczędność paliwa i wydłużenie żywotności opon. Zadbanie o ten aspekt to klucz do poprawy jakości i wygody jazdy, zapewnienia należytego poczucia bezpieczeństwa, ekonomiczności i trwałości. Wyszukiwane w internecie pytania na temat prawidłowego ciśnienia w oponach pokazują, że nie wszyscy kierowcy podchodzą do tematu opon w sposób odpowiedzialny. Ile barów powinno się znaleźć w oponach? Jak samemu sprawdzić ciśnienie i kiedy powinniśmy to zrobić? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.

Ile powietrza w oponach?

Jednym z najczęściej zadawanych pytań, szczególnie przez młodych lub „niedzielnych” kierowców, jest to o wartość ciśnienia w oponach. Nic dziwnego, w końcu nie jest to informacja, której uczą nas na kursach prawa jazdy – niestety wiedza praktyczna jest często nabywana wraz ze zdobywanym doświadczeniem. Co więcej, różne auta mogą mieć różne wymagania co do ilości barów w oponach, a o wartościach tych często decyduje producent, który zostawia informację na temat ciśnienia opon w trudno dostępnych i na co dzień niesprawdzanych miejscach, takich jak książeczka serwisowa pojazdu czy nalepka ukryta gdzieś wewnątrz auta (np. na wewnętrznej stronie schowka w desce rozdzielczej czy pokrywie wlewu paliwa). Nie ma więc co się dziwić, że odpowiedź na to, ile ciśnienia w oponie powinno się znaleźć, budzi wątpliwości. Nie jest to informacja, z którą obcujemy każdego dnia, a zazwyczaj dopiero w sytuacjach kryzysowych.

Profesjonalny kompresor samochodowy marki AMiO.

Ciśnienie w oponach – popularnie stosowane jednostki

W Polsce przyjęło się używać barów do wyrażania tego, ile powietrza znajduje się w oponach. Bary zbliżone są do atmosfer, czyli kilopaskali (kPa), ale w innych zakątkach globu funkcjonuje też brytyjski system miar (psi). Niejednokrotnie można spotkać się z różnymi systemami, co może wprowadzać kierowców w zakłopotanie. Tyczy się to w szczególności osób, które sprowadzają auta z krajów anglosaskich, takich jak Wielka Brytania, Kanada czy Stany Zjednoczone. Z tego powodu istotne jest, aby być świadomym, w jakim systemie miar podane jest ciśnienie w oponach, szczególnie podczas podróży międzynarodowej, aby uniknąć nieporozumień i utrzymania opon w odpowiednim stanie. W dalszej części poradnika skupimy się jednak na ciśnieniu w oponach wyrażanemu za pomocą barów.

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Na pytanie o to, jakie ciśnienie w oponach będzie najlepsze, nie da się odpowiedzieć w jednoznaczny sposób, ponieważ konkretne wartości warunkuje rozmiar opony. Trzeba też wziąć pod uwagę różnice między poszczególnymi modelami aut. Inne opony zamontujemy do piętnastoletniej osobówki, a inne do nowoczesnego SUV-a prosto z salonu. Przyjmuje się, że ciśnienie w oponach dla przeciętnego samochodu osobowego wynosi około 2,2–2,5 bara, choć niektóre źródła mówią o jednostkach sięgających około 2,9 bara. Wartości te dotyczą obu opon z przodu i z tyłu, choć niekiedy producent wskazuje różnice (np. większe ciśnienie w tylnych oponach). Każdy pojazd powinien zawierać informację na temat zalecanej ilości barów w oponach – czy to we wspomnianej książeczce serwisowej, czy na naklejce bądź tabliczce wewnątrz samochodu. Ostatecznie konkretnych odpowiedzi dla danej marki i modelu możemy szukać w internecie, by mieć pewność, że ilość ciśnienia w oponie będzie prawidłowa. Co ciekawe, gwałtowne obniżenie temperatury o 10 stopni Celsjusza może spowodować spadek barów w oponach.

Za duże bądź za niskie ciśnienie w oponach – co to oznacza?

Powinniśmy kontrolować ilość powietrza w oponach. Z barami można przedobrzyć, ale i zbyt małe ciśnienie w oponach wywoła szkody. Z tego powodu wartości podawane są w odpowiednich przedziałach. Nie ma co forsować maksymalnej ilości barów, tak samo, jak nie powinniśmy zbliżać się do dolnej wartości. Najlepiej utrzymywać optymalną liczbę barów na osiach, czyli trzymać się środkowego przedziału. Oto co się stanie, gdy wychylimy się poza te wartości:

 

  1. Zbyt niskie ciśnienie wydłuża drogę hamowania i powoduje, że opony się ścierają, a kierowcy jest trudniej opanować kierownicę, zwłaszcza podczas niesprzyjających warunków pogodowych (nadsterowność i podsterowność). Co za tym idzie – z powodu niskiego ciśnienia na osiach stabilność pojazdu maleje.
  2. Za wysokie ciśnienie w oponach również nie jest wskazane. Prowadzi ono do zmniejszenia powierzchni styku opony z nawierzchnią, co krótko mówiąc, obniża przyczepność. Komfort jazdy maleje, a auto gorzej radzi sobie na nierównościach, negatywnie wpływając na elementy zawieszenia. Owszem, auto lepiej zachowuje się na zakrętach, ale nadmiar barów w oponie szybciej eksploatuje opony.

 

Podręczny kompresor z manometrem, którym sprawdzisz ciśnienie w oponach. Na zdjęciu kompresor samochodowy mini marki AMiO.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Większość kierowców sprawdza ciśnienie w oponach w stacjach diagnostyki pojazdów lub na stacjach benzynowych, gdzie można skorzystać z odpowiedniego sprzętu. Istnieją jednak właściciele czterech kółek, którzy wyposażają się w ciśnieniomierze samochodowe lub przenośne kompresory. Niezależnie od tego, który sposób wybierzesz, warto regularnie sprawdzać, ile barów znajduje się w oponach. Ze wspomnianego kompresora można korzystać we własnym garażu, warsztacie samochodowym lub na stacji paliw. Jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Najpierw trzeba odkręcić nakrętkę wentyla opony i założyć końcówkę manometru – w ten sposób na liczniku przyrządu pojawi nam się wartość wskazująca ciśnienie w danej oponie. Następnym krokiem jest dopompowanie powietrza w oponie do wskazanej przez producenta wartości – to już robimy kompresorem (często spotykamy kompresor z manometrem). W podobny sposób wkładamy dyszę kompresora do zaworu (wentylu) opony, a następnie przyciskamy przycisk tak długo, aż ciśnienie w oponie uzyska odpowiednią wartość. Czynność powtarzamy czterokrotnie – do uzyskania takich samych wartości w każdej z opon.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium