Ładowanie akumulatora prostownikiem – jak zrobić to poprawnie?
Ładowanie akumulatora prostownikiem – jak zrobić to poprawnie?

Ładowanie akumulatora prostownikiem – jak zrobić to poprawnie?

Nadeszła zima, temperatura spadła poniżej zera, a to oznacza trudniejsze warunki nie tylko dla ludzi, ale i dla samochodów. Wówczas to kierowcy często zauważają, że gdy jest chłodniej, akumulator w pojeździe pracuje mniej wydajnie. W starszych modelach dochodzi nawet do tego, że komponent całkowicie traci swoją moc, a co za tym idzie – nie możemy odpalić auta na mrozie. Sytuacje tego typu od lat spędzają sen z powiek kierowcom, zwłaszcza gdy coś takiego dzieje się na przykład o poranku tuż przed pracą lub w czasie świąt, kiedy budzimy się z myślą, że dzisiaj pojedziemy odwiedzić rodzinę, ale samochód krzyżuje nam plany. Silnik nie reaguje, auto odmawia współpracy – to jednak nie tylko problem z okresu zimowego. Akumulator może paść także w innych przypadkach. Jak sobie radzić z takimi problemami? Konieczne może się okazać ładowanie akumulatora. Jak to zrobić poprawnie? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu.

Wszystko o akumulatorach samochodowych – ile je ładować i jak o nie dbać?

Akumulator samochodowy stanowi główne źródło zasilania w każdym pojeździe. Jest to dużych rozmiarów bateria, która podczas jazdy nieustannie się ładuje dzięki alternatorowi, jednocześnie dostarczając energię do wszystkich elektrycznych partii samochodu lub jednośladu. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy akumulator odmawia posłuszeństwa, tym bardziej że jego żywotność jest z góry ograniczona do maksymalnie kilku lat. Nieprawidłowości w działaniu mogą wynikać z przeciążeń albo częstej jazdy krótkodystansowej, podczas której alternator nie jest w stanie dostarczyć wystarczającej ilości energii. To powoduje, że akumulator traci moc, a nie jest wystarczająco ładowany. Poziom jego mocy spada też wtedy, gdy auto zbyt długo stoi nieużywane. Niezależnie od powodu, dbanie o ten komponent jest konieczne, a w przypadku utraty mocy w pierwszej kolejności powinniśmy spróbować naładować akumulator energią z zewnętrznych źródeł.

Wpływ niskich temperatur na moc – dlaczego akumulator ulega rozładowaniu?

Powyżej wymieniliśmy już niektóre powody rozładowywania się akumulatorów samochodowych. Jednakże to zima przoduje na liście przyczyn utraty żywotności akumulatorów. Dlaczego? Ta pora roku stawia przed kierowcami szereg wyzwań. Niektóre dotyczą trudnych warunków panujących na ulicach, inne problemów z odpaleniem samochodu. Niskie temperatury podkreślają tak naprawdę wszelkie wcześniejsze zaniedbania w obszarze konserwacji i regularnego sprawdzania stanu technicznego naszego auta. W sytuacji, gdy konieczne jest zewnętrzne ładowanie akumulatora, dobrym rozwiązaniem jest próba uruchomienia tej części przy użyciu kabli rozruchowych i drugiego samochodu ze sprawną elektroniką. Ile ładować akumulator, żeby odpalić go na mrozie? Jeśli po mniej więcej dwudziestominutowej operacji nie dojdzie do żadnego przełomu, to znak, że czas na zaprzestanie prób. W skrajnych przypadkach, to znaczy kiedy odpalanie auta „na kable” nie przynosi rezultatu, konieczne staje się odłączenie akumulatora i skorzystanie z innego źródła prądu oraz specjalistycznego urządzenia do jego naładowania. Mowa tu najczęściej o ładowaniu akumulatora prostownikiem. Jak się za to zabrać?

Zima potrafi dać się we znaki kierowcom. Dobrze jest wozić przy sobie przewody rozruchowe, które uruchomią akumulator w każdym miejscu, pod warunkiem że znajdzie się ktoś, kto użyczy nam sprawnego auta, a to posłuży jako źródło prądu.

Ładowanie akumulatora – dowiedz się, jaki to akumulator

Aby odpowiedzieć na pytanie, jak długo ładować akumulator, trzeba najpierw dokładnie poznać sekret, który stoi za tym procesem. Obecnie wszystkie rodzaje akumulatorów mają dwie elektrody – dodatnią i ujemną. Te są zanurzone w elektrolicie. Rynek samochodowy prezentuje akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe i AGM (ang. Absorbent Glass Mat). Są one uznawane za tak zwane ogniwa wtórne, jako że można je wielokrotnie ładować. Ich przeciwieństwem są ogniwa pierwotne, a te można naładować tylko raz (po zużyciu wymagają utylizacji). Jeśli chodzi o strukturę współczesnych akumulatorów, to obejmuje ona elektrody:

  • dodatnią – wykonaną z ołowiu,

  • ujemną – wykonaną z ołowiu porowatego.

 

Kiedy do jednej z nich zostaje podłączony odbiornik energii elektrycznej, choćby rozrusznik, prąd zaczyna płynąć przez elektrolit w akumulatorze i obwód zewnętrzny. Mimo że rozładowuje to akumulator i zmienia skład chemiczny jego elektrod, przekształcając je w siarczan ołowiu, z pomocą przychodzi ciągłe ładowanie akumulatora przez alternator lub zewnętrzne źródło prądu (np. prostownik). Prąd, który dociera do wyładowującego się akumulatora, inicjuje ponowną reakcję chemiczną, przywracając elektrody do postaci dwutlenku ołowiu i ołowiu porowatego. W wyniku tych procesów zachodzi elektroliza wody, etap, który rozkłada tlen i wodór, uwalniając je jako gaz. W ten sposób akumulator rozładowuje się i jednocześnie stale ładuje podczas jazdy.

Ile ładować akumulator?

Każdy, kto choć raz zmierzył się z rozładowanym akumulatorem, musiał zadać sobie pytanie o to, ile czasu ładuje się akumulator. Dla wielu z nas taka wiedza nie jest zbyt powszechna. Przy założeniu, że parametry prostownika odpowiadają akumulatorowi, proces ładowania może trwać od kilku do kilkunastu godzin. Szacuje się, że aby solidnie go naładować, potrzeba od 10 do 12 godzin. To jedynie średnia, bo, jeśli potrzebujemy szybkiego rozruchu samochodu, wystarczy nam czas ładowania od 30 minut do godziny. Wówczas należy szybko przełożyć akumulator do auta, odpowiednio go podłączyć, odpalić samochód i pozostawić włączony silnik lub od razu odbyć podróż, by w pełni naładować akumulator w czasie jazdy.

Ładowanie akumulatorów prostownikiem to jeden z najpopularniejszych sposobów na poradzenie sobie z rozładowanym akumulatorem. Na zdjęciu ładowarka marki Kukla.

Ładowanie akumulatora – co, gdy jest całkowicie rozładowany?

Czy można ładować akumulator, który jest kompletnie rozładowany? Tak, nie stanowi to żadnego problemu. Jednakże trzeba się liczyć z tym, że wspomniane 10–12 godzin ładowania może nie wystarczyć, a mocno rozładowany akumulator będzie ładował się dłużej. To samo tyczy się starych akumulatorów samochodowych. Co więcej, jeśli doszło do drastycznego i gwałtownego rozładowania się akumulatora, zaleca się również dokładne zbadanie przyczyn tego zjawiska. W ten sposób będziemy mogli uniknąć podobnych nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości. Obok warunków atmosferycznych główną przyczyną rozładowywania się akumulatorów jest najzwyklejsze zużycie lub awaria alternatora.

Ładowanie akumulatora a dobór prostownika

Przy wyborze akumulatora nie warto skąpić – w końcu zależy nam na tym, by ten służył nam jak najdłużej. To samo tyczy się prostowników. Nieodpowiednio dobrane urządzenie do ładowania może być nie tylko niewygodne w użyciu, ale i potencjalnie niebezpieczne. Dlatego też specjaliści zalecają korzystanie wyłącznie z akumulatorów i prostowników od sprawdzonych producentów. Uważa się, że każdy solidny prostownik powinien być wyposażony we wbudowane zabezpieczenia, a także umożliwiać nam przejście w tryb podtrzymywania ładowania. Istotne jest również to, aby spełniał konkretne standardy dotyczące napięcia wyjściowego i końcowego. Jak długo ładować akumulator 12 V (12-voltowy)? Tutaj źródło napięcia z prostownika powinno się mieścić w zakresie 13,2–16,2 V. Czas ładowania wynosi wówczas około 10 godzin.

Prostownik to przydatne narzędzie, w które powinien się wyposażyć każdy kierowca. Na zdjęciu prostownik marki AMiO.

Ładowanie akumulatora prostownikiem krok po kroku

Skoro wiemy już, ile ładuje się akumulator, czas poznać informację na temat tego, jak ładować go prawidłowo. Wartościowe i efektywne ładowanie akumulatora to kluczowy element utrzymania sprawnego pojazdu, zwłaszcza w trudnych warunkach zimowych. Dlatego ważne jest, by proces ten przeprowadzić odpowiednio – tak, aby nie zaszkodzić żywotności akumulatora. Oto jak wygląda ładowanie akumulatora za pomocą prostownika krok po kroku:

  1. Wyjmij akumulator z pojazdu.

  2. Odłącz prostownik od prądu.

  3. Zdejmij „krokodylki” (zaciski z biegunów akumulatora).

  4. Odkręć korki, jeśli to konieczne – niektóre modele tego wymagają.

  5. Załóż uchwyty na akumulator – połącz plus z plusem i minus z minusem.

  6. Ustaw parametry prostownika – posiłkuj się instrukcją od producenta i typem akumulatora.

  7. Podłącz prostownik do źródła prądu i rozpocznij ładowanie – aby maksymalnie naładować akumulator, potrzeba co najmniej 10 godzin.

  8. Po zakończeniu wyjmij akumulator z uchwytów, zakręć korki i umieść go z powrotem w pojeździe. Podłącz zgodnie z instrukcją.

Kiedy wiadomo, że prostownik skończył ładowanie akumulatora?

Po zakończeniu wszystkich etapów ładowania prostownik przechodzi w tryb często nazywany „pulsowaniem”. Wtedy urządzenie utrzymuje napięcie na poziomie 95–100%, a dioda informacyjna na obudowie prostownika zaczyna się świecić. W ten sposób maszyna sygnalizuje zakończenie całego procesu. Ponadto nowoczesne modele prostowników są już wyposażane w ekrany, na których śledzimy bieżący stan naładowania akumulatora.

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium