
Wyposażenie łodzi motorowej regulowane prawnie
Zacznijmy od tego, że wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia łodzi zostały ściśle określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 roku. Dokument ten precyzuje, jakie elementy muszą znaleźć się na pokładzie jednostek pływających poruszających się po polskich wodach śródlądowych. Przestrzeganie tych przepisów to nie tylko kwestia formalności – to także podstawa bezpiecznego korzystania z łodzi. Brak wymaganych elementów może skutkować nałożeniem kar finansowych, a w niektórych przypadkach również odpowiedzialnością prawną.
Przepisy zawarte w rozporządzeniu obejmują szeroki zakres jednostek pływających – od niewielkich łodzi wędkarskich i wiosłowych, po żaglówki, jachty żaglowe oraz motorówki z napędem spalinowym lub elektrycznym. Podstawowe wyposażenie łódki wędkarskiej jest więc takie samo jak na łodzi motorowej. Czasami różni się tylko liczbą danych akcesoriów. Od czego to zależy? W dużej mierze od rozmiaru łodzi oraz mocy jej silnika. Oto przykładowe porównanie omawianych wymagań:
- Łódź o długości kadłuba do 10 metrów musi mieć na pokładzie jedną gaśnicę główną oraz gaśnice dodatkowe, których liczba zależy od mocy silnika.
- Łódź o długości kadłuba powyżej 15 metrów musi mieć na pokładzie trzy gaśnice oraz gaśnice dodatkowe, których liczba zależy od mocy silnika.
O co chodzi z tymi dodatkowymi gaśnicami? Wyjaśniamy na kolejnym przykładzie:
- Łodzie wyposażone w silnik, którego moc wynosi od 50 do 100 kilowatów (kW), muszą być wyposażone w jedną dodatkową gaśnicę.
- Łodzie wyposażone w silnik, którego moc przekracza 100 kW, muszą być wyposażone w dwie dodatkowe gaśnice.
Co ciekawe, skuter wodny nie musi być wyposażony w gaśnicę pomimo obecności silnika spalinowego lub elektrycznego. Każdy model natomiast powinien mieć zrywkę umożliwiającą szybkie awaryjne zgaszenie silnika.
Najlepszym wyborem będzie gaśnica proszkowa, mimo że ustawodawca dopuszcza też stosowanie gaśnic wodnych lub pianowych, jeśli są to produkty klasy pożarowej. Na zdjęciu: produkt marki AMiO.
Przepisy pod tym względem potrafią być bardzo zawiłe, a kwestia gaśnicy to jedynie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o obowiązkowe wyposażenie łodzi śródlądowych. Z tego powodu nie przedstawiliśmy w tej sekcji wszystkich możliwych przykładów. Zalecamy dokładne sprawdzenie przepisów i dostosowanie liczby gaśnic do swojej jednostki pływającej.
W dalszej części artykułu zaprezentujemy kolejne wymagane akcesoria do łodzi motorowych.
Kamizelki ratunkowe do łodzi motorowej – ile z nich powinno znaleźć się na pokładzie?
Kamizelka ratunkowa to podstawowy element wyposażenia łodzi motorowej, wędkarskiej czy jachtu. Co ważne, liczba kamizelek musi odpowiadać liczbie osób znajdujących się na pokładzie – jest to wymóg prawny. Kapoki pełnią bowiem podstawową funkcję – w sytuacji zagrożenia pomagają utrzymać się na wodzie i mogą uratować życie załodze.
Kamizelki ratunkowe powinny być odpowiednio dobrane do masy ciała i gabarytów osób, które będą z nich korzystać. Ich sprawność techniczną warto systematycznie sprawdzać, by mieć pewność, że spełnią swoje zadanie w razie potrzeby. Istotne jest również, aby były wykonane z trwałych, odpornych na warunki pogodowe materiałów i miały wymagane atesty.
Koło ratunkowe – podstawowe akcesorium do łodzi
Każda łódź musi być wyposażona w koło ratunkowe. W tym miejscu również powinniśmy zrobić pewne rozgraniczenie:
- Jednostki, których długość kadłuba przekracza 4 metry, z silnikiem o mocy do 10 kW muszą mieć co najmniej jedno koło ratunkowe na pokładzie.
- Łodzie, których długość kadłuba przekracza 12 metrów, muszą mieć co najmniej dwa koła ratunkowe na pokładzie.
Ogólne zalecenia marynarzy wskazują jednak, że liczba kół ratunkowych powinna odpowiadać liczbie pasażerów – zwiększa to szansę na udzielenie skutecznej pomocy w sytuacji kryzysowej. Co więcej, zgodnie z przepisami koło ratunkowe do łodzi powinno być wyposażone w nietonącą linę o długości 30 metrów i średnicy 8–11 mm.
Apteczka ratunkowa – obowiązkowa w każdej łodzi
Kompletna i dobrze sporządzona apteczka pierwszej pomocy to obowiązkowy element wyposażenia łodzi, niezależnie od jej przeznaczenia. Zestaw powinien zawierać podstawowe środki opatrunkowe i preparaty do dezynfekcji, które ułatwią udzielenie pierwszej pomocy zaraz po wypadku. Choć kilka medykamentów, płyn do dezynfekcji i jałowy opatrunek nie zastąpią profesjonalnej pomocy medycznej w poważniejszych przypadkach, z pewnością zmniejszą ból i ryzyko wystąpienia powikłań (np. zakażenia rany). Apteczka ratunkowa na łodzi jest nieoceniona przy skaleczeniach, stłuczeniach czy lekkich kontuzjach. Z tego powodu należy ją mieć na pokładzie.
Ustawodawca nie precyzuje, co powinno znaleźć się w apteczce pierwszej pomocy. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by zaopatrzyć łódź w model uniwersalny, przeznaczony do różnego rodzaju pojazdów. Na zdjęciu: produkt marki AMiO.
Bosak – co to takiego?
Zgodnie z przepisami na łodzi powinien znaleźć się też bosak. Osoby, które wcześniej nie pływały łodzią, motorówką czy jachtem, mogły nigdy nie zetknąć się z tym narzędziem. Bosak to jeden z podstawowych elementów wyposażenia każdej łodzi motorowej. Ma postać drążka zakończonego metalowym hakiem, który ułatwia manewrowanie jednostką – można go użyć do odsunięcia łodzi od nabrzeża, innych obiektów lub do przyciągnięcia boi czy liny. Odgrywa również istotną rolę w sytuacjach awaryjnych, dlatego powinien być zawsze łatwo dostępny na pokładzie.
Konieczny element łodzi – odbijacze
Odbijacze zabezpieczają burtę łodzi przed uszkodzeniami podczas cumowania lub kontaktu z innymi jednostkami. Występują w różnych wariantach: cylindrycznych, dziobowych i pomostowych. Odbijacze jako niezbędne akcesoria do łodzi powinny być dobrane do wielkości i kształtu jednostki. Ich obecność jest obowiązkowa w przypadku łodzi o długości większej niż 3,5 metra, choć przepisy nie wskazują konkretnej liczby wymaganych odbijaczy.
Oświetlenie łodzi motorowej – wymagania
Podczas żeglugi po wodach śródlądowych, zwłaszcza po zmroku, niezwykle istotne jest odpowiednie oświetlenie łodzi motorowej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każda jednostka pływająca z silnikiem spalinowym lub elektrycznym powinna być wyposażona w światła nawigacyjne, które zapewnią jej widoczność dla innych uczestników ruchu wodnego. Wymagania dotyczące oświetlenia są określone w przepisach żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. Oto szczegóły:
- Łódź motorowa o długości do 7 metrów musi mieć białe światło 360° zamontowane na maszcie.
- Każda łódź motorowa o długości od 7 do 20 metrów musi być wyposażona w białe światło dziobowe 225°, białe światło rufowe 135° oraz zielone i czerwone światła burtowe po 112,5°.
Oprócz tego podstawowe wyposażenie łodzi motorowej powinno uwzględniać odblaskowe naklejki lub flagi, które poprawiają widoczność na wodzie za dnia.
Całkiem przydatna może się okazać latarka czołowa LED. Na zdjęciu: produkt marki AMiO.
Akcesoria do łodzi wędkarskiej
Zestaw akcesoriów do łódki wędkarskiej napędzanej wiosłami jest podobny, z tym że taka jednostka nie musi mieć na pokładzie gaśnicy. Wymaga się zatem obecności:
- koła ratunkowego,
- odbijaczy,
- bosaka,
- apteczki,
- kamizelek ratunkowych.
Co więcej, fakt, że poruszamy się małą łódką bez silnika, nie zwalnia nas z odpowiedniego oświetlenia jednostki nocą. Zgodnie z przepisami, jeśli długość łodzi rybackiej nie przekracza 7 metrów, wystarczy nam białe światło 360° umieszczone na maszcie. Problem pojawia się, gdy niewielka łódź nie ma masztu. Wówczas jesteśmy zobligowani do zastosowania innego oświetlenia. Białe światło należy umieścić na dziobie, a dla zwiększenia bezpieczeństwa zastosować oświetlenie z większych jednostek (czerwone i zielone lampki oznaczające kolejno lewą i prawą burtę, światło rufowe i dziobowe).
Lampa robocza może się okazać nieoceniona podczas cumowania po zmroku. Na zdjęciu: produkt marki AMiO.
Warto zaznaczyć, że na niektórych jeziorach panuje zakaz żeglowania po wybiciu konkretnej godziny. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy możemy wypłynąć, powinniśmy sprawdzić lokalne przepisy w danym miejscu.
Nazwy łodzi motorowych – obowiązkowe oznakowanie jednostek wodnych
Każda łódź motorowa, niezależnie czy mowa o jachcie, czy łodzi wędkarskiej, musi mieć odpowiednie oznakowanie, o którym również mówią przepisy. Zgodnie z nimi jednostka pływająca powinna być opatrzona nazwą, którą należy umieścić w widocznym miejscu. Ponadto kolor nazwy musi kontrastować z tłem. Dodatkowo na kadłubie łodzi powinna znaleźć się informacja o porcie macierzystym jednostki. W przypadku łodzi motorowej przekraczającej 12 metrów lub o mocy silnika przewyższającej 15 kW konieczne będzie także umieszczenie numeru rejestracyjnego.
Należy pamiętać, że nazwa łodzi motorowej musi mieć czytelną czcionkę, która umożliwi jej poprawne odczytanie służbom czy innym uczestnikom ruchu wodnego. Większość właścicieli tworzy nazwę łodzi motorowej z wykorzystaniem naklejki z folii samoprzylepnej lub naklejki drukowanej z tłem. Jednak zdarza się, że starsi żeglarze ręcznie malują napis na kadłubie przy pomocy farby wodoodpornej. Choć takie rozwiązanie jest w dzisiejszych czasach mniej skuteczne, nie zostało zabronione. Jeśli napis na łodzi spełnia wyżej podane wymagania, technika zastosowana przy tworzeniu nazwy łodzi motorowej nie jest aż tak istotna.
Pełnia akcesoriów i zgodność z przepisami
Wszystkie wymienione powyżej akcesoria do łodzi wchodzą w skład jej podstawowego wyposażenia, które zostało określone w przepisach. Tym, którzy chcą lepiej poznać te wymogi, polecamy przeczytanie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków (Dziennik Ustaw nr 216 z 2010 r., poz. 1423).
Zanim wyruszymy w rejs, warto nie tylko sprawdzić stan techniczny jednostki, ale również upewnić się, że na pokładzie znajdują się wszystkie niezbędne elementy wyposażenia łodzi. Za brak któregoś z elementów możemy zostać ukarani mandatem przez policję wodną. Co więcej, również Straż Rybacka jest upoważniona do nakładania kar na właścicieli jednostek nieposiadających aktualnego przeglądu lub naznaczonych nienaprawioną uprzednio usterką.
Poza sezonem łódź warto trzymać pod plandeką, która chroni jednostkę przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych. Nadaje się też do transportu. Na zdjęciu: pokrowiec na łódź marki Nava Group.
Co jeszcze warto zabrać ze sobą w rejs? Akcesoria do łodzi, których nie ma w przepisach
Podczas planowania rejsu warto pamiętać, że oprócz obowiązkowego wyposażenia istnieje szereg akcesoriów do łodzi, które mogą znacznie zwiększyć komfort i bezpieczeństwo na wodzie. Choć nie są one wymagane prawnie, ich obecność na pokładzie może okazać się niezwykle pomocna w różnych sytuacjach. Oto kilka przykładów takich akcesoriów:
- Drabinka pokładowa – ułatwia wchodzenie na łódź prosto z wody.
- Sygnalizacja dźwiękowa – dzięki niej możemy zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi.
- Wiosła – warto je mieć pod ręką, gdyby doszło do awarii silnika lub wycieku paliwa.
- Akumulator – może stanowić zapasowe źródło energii, zwłaszcza w przypadku jednostek z napędem elektrycznym.
- Uchwyty na wędki – polecane osobom, które lubią wędkować z poziomu łodzi.
- Plandeka na łódź – służy bezpiecznemu przewozowi łodzi. Można nią też okryć zacumowaną jednostkę.
Jak wspomnieliśmy, to wyposażenie łodzi motorowej jest opcjonalne.
Każdy właściciel jakiegokolwiek pojazdu wyposażonego w akumulator powinien mieć solidny prostownik, którym w razie potrzeby naładuje akumulator. Na zdjęciu: produkt marki AMiO.
Opcjonalne i niezbędne wyposażenie łodzi – sklep MKN-MOTO
Choć nie zawsze wydaje się, że użycie opisanych wyżej sprzętów – zarówno wymaganych prawnie, jak i tych dodatkowych – będzie konieczne, warto mieć je na pokładzie. Dbając o wymagane wyposażenie, będziemy przygotowani na ewentualne trudności i zapewnimy właściwy poziom bezpieczeństwa sobie oraz pasażerom.
Szukasz akcesoriów do łodzi? Polecamy asortyment sklepu internetowego mkn-moto.pl.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wyposażenie łodzi motorowej
Co wchodzi w skład obowiązkowego wyposażenia łodzi motorowej?
Obowiązkowe wyposażenie łodzi motorowej obejmuje m.in. gaśnicę, kamizelki ratunkowe, apteczkę pierwszej pomocy, koło ratunkowe z nietonącą liną, bosak, odbijacze oraz odpowiednie oświetlenie. Wymagana jest także obecność kontrastowej nazwy na burcie łodzi. Liczba niektórych akcesoriów, jak gaśnice czy odbijacze, oraz rodzaj oświetlenia zależy od wielkości i typu jednostki pływającej.
Czy wyposażenie łódki wędkarskiej różni się od wyposażenia motorówki?
Obowiązkowe akcesoria do łodzi wędkarskiej są takie same jak w przypadku motorówki. Jeśli mówimy o łódce wioślarskiej bez silnika, to nie mamy obowiązku posiadania na pokładzie gaśnicy, jednak pozostałe elementy, takie jak bosak, apteczka, koło ratunkowe, odbijacze czy kamizelki, są nadal wymagane. Ponadto w nocy nawet małą łódkę musimy oświetlić.
Jakie są dodatkowe akcesoria do łodzi motorowych? Co warto zabrać w rejs?
Do dodatkowych akcesoriów, które warto zabrać w rejs, należą m.in. drabinka pokładowa, sygnalizacja dźwiękowa, wiosła, akumulator, uchwyty na wędki oraz plandeka na łódź. Te elementy zwiększają komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność podczas żeglugi, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych.