Zabezpieczenie antykorozyjne samochodu, czyli jak chronić auto przed rdzą
Zabezpieczenie antykorozyjne samochodu, czyli jak chronić auto przed rdzą

Czym jest korozja i kiedy powstaje?

Rdza najczęściej daje się we znaki przed zimą lub zaraz po niej, kiedy na karoserii spod brudu zaczynają się wyłaniać widoczne oznaki korozji. Choć producenci samochodów decydują się na cynkowanie lakieru (co stało się standardem), czasami ta ochrona okazuje się niewystarczająca. Do powstania rdzy przyczynia się negatywny wpływ piasku, wody, a przede wszystkim soli, którą zimą obsypywane są drogi. Pomimo postępu technologicznego w motoryzacji, wciąż nie wynaleziono środka antykorozyjnego, który działałby na zawsze. Cynkowanie pomaga chronić karoserie, ale nie jest aż tak skutecznym zabezpieczeniem przed korozją. Co więcej, jeśli producent nie ocynkował pojazdu w fabryce, musimy sami walczyć z rdzą, stosując odpowiednie środki, które wzmocnią warstwę ochronną lakieru. W kwestii walki z rdzą dotyczy to nie tylko karoserii, ale również podwozia i zamkniętych profili. Zabezpieczenie auta przed korozją to czynność, której możemy się podjąć na własną rękę lub zlecić specjalistom.

 

Wyróżnia się trzy rodzaje rdzy samochodowej:

 

  1. Korozja powierzchniowa – powstaje na wierzchniej warstwie metalu, zazwyczaj na skutek uszkodzenia lub odpadnięcia lakieru.
  2. Korozja zgorzelinowa – stanowi zaawansowaną formę korozji powierzchniowej, zaczynając wżerać się w karoserię pojazdu i powodując dziury.
  3. Wnikająca rdza – to korozja, która dociera do paneli nadwozia, atakując wewnętrzne elementy pojazdu i wpływając na działanie układów.

Skąd w ogóle bierze się korozja?

Korozja występuje wtedy, gdy metalowe części zaczynają ulegać utlenianiu. Niestety jest to naturalny proces chemiczny, który zachodzi, kiedy stal wchodzi w reakcję z powietrzem i wodą. W praktyce oznacza to stopniowe niszczenie metalu wywołane wpływem warunków atmosferycznych. Jeśli proces ten nie zostanie powstrzymany, powierzchnia metalu w końcu całkowicie pokryje się rdzą i zacznie się rozpadać. Rdza atakuje nie tylko karoserię i elementy podwozia, ale również inne części samochodu, często kluczowe dla jego funkcjonowania, w tym hamulce, silnik czy układ wydechowy. Śruby pokryte rdzą to też duży problem, szczególnie dla mechanika, który musi dokonać wymiany części, a ma problem z ich odkręceniem. Z tego powodu lepiej dmuchać na zimne i dowiedzieć się, jak zabezpieczyć auto przed korozją. Odpowiedź znajdziesz w dalszej części tekstu.

Co przyspiesza powstanie rdzy na powierzchni pojazdu?

Korozja nie tylko psuje wygląd samochodu, ale również stanowi zagrożenie. Osłabione przez rdzę części są bardziej podatne na uszkodzenia i awarie, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku elementów podwozia, które zimą mają kontakt z wodą oraz solą i piaskiem, którymi są posypywane drogi publiczne. Szacuje się, że metal rdzewieje w tempie 1–5 mm rocznie, co oznacza, że na działanie korozji są narażone nie tylko stare auta, ale i nowe, u których pierwsze objawy rdzy wystąpią po kilku latach. Proces powstawania korozji może być przyspieszony przez niektóre czynniki. Co ma na to wpływ?

 

  1. Wiek pojazdu – z biegiem czasu lakier samochodowy zaczyna się łuszczyć, odsłaniając powierzchnię karoserii. Te drobne braki pozwalają na przenikanie wody i powietrza, co prowadzi do powstawania rdzy. Proces korozji jest dodatkowo przyspieszany przez sól drogową i inne zanieczyszczenia, a także przez bardzo wysokie temperatury.
  2. Klimat i pogoda – korozja szybko rozwija się tam, gdzie często występują opady deszczu i śniegu. Na jej powstanie wpływa też wysoka wilgotność powietrza.
  3. Rodzaj blachy – dawniej produkowano karoserię nieocynkowaną, co sprawiało, że rdza pojawiała się szybciej. Jeśli ktoś nadal posiada pojazd z takim metalem, prawdopodobnie na co dzień zmaga się z korozją, o ile nie zdecydował się na zabezpieczenie antykorozyjne samochodu.

Jak producenci zabezpieczają pojazdy przed korozją?

Ocynkowanie jest najskuteczniejszą metodą ochrony przed korozją, jaką opracowała branża motoryzacyjna. Wyjątkiem są nadwozia z tworzyw sztucznych lub coraz częściej stosowanego aluminium. Jednak rzadko używa się aluminium jako jedynego materiału do budowy pojazdów. Zazwyczaj łączy się je ze stalą. Wielu producentów stosuje więc blachy ocynkowane do produkcji samochodów, co pozwala im oferować nawet 10-letnią gwarancję na to, że blacha nie skoroduje. Cynkowanie nie jest jednak jedynym sposobem ochrony przed rdzą. Zanim karoseria zostanie polakierowana, przechodzi przez skomplikowany proces technologiczny, w którym blacha jest wytrawiana i zabezpieczana metodą zanurzeniową. Dzięki temu środki czyszczące i antykorozyjne docierają do wszystkich zakamarków zamkniętych profili.

 

Fabrycznie samochody są również zabezpieczane specjalnymi substancjami i woskami na czas transportu. Ciekawostka: aby przetrwać podróż przez ocean, całe nadwozie jest spryskiwane środkami antykorozyjnymi, które chronią przed słoną wodą morską. Po dotarciu do portu docelowego te substancje są zmywane, choć niektórzy producenci nadal woskują modele stojące w salonie, głównie w celach promocyjnych, by cieszyły oko klientów.

Jak zabezpieczyć auto przed korozją?

Rdza potrafi być poważnym problemem, dlatego tak ważne jest wybranie właściwej metody ochrony antykorozyjnej dla samochodu. Nie zawsze wymaga to stosowania silnych chemikaliów – często wystarczy regularna i odpowiednia pielęgnacja, o której wielu kierowców zwyczajnie zapomina. Warto podkreślić, że jest to jeden z najprostszych sposobów na powstrzymanie rdzy w zalążku. Częste mycie auta pomaga utrzymać je w czystości i blasku, ale usuwa też szkodliwe dla metalu zanieczyszczenia, w tym sól drogową zimą. Ważne jest, by nie zaniedbywać tego obowiązku. Pod warstwą piasku i błota mogą bowiem kryć się ogniska korozji, o których nie mamy pojęcia. Najlepiej myć samochód myjką wysokociśnieniową, ponieważ jest ona najskuteczniejsza w docieraniu do trudnych miejsc, takich jak podwozie i wnętrze nadkoli. Aby zapewnić optymalną ochronę przed korozją, warto myć samochód raz w tygodniu i zlecać profesjonalne czyszczenie lub samemu nakładać różnego rodzaju środki co kilka miesięcy.

Woskowanie samochodu – skuteczny sposób na zabezpieczenie auta przed korozją

Żeby utrzymać samochód w dobrym stanie i zapobiec wystąpieniu rdzy, zaleca się woskowanie pojazdu przynajmniej dwa razy w roku. Uprzednio można też zdecydować się na pokrycie auta folią ochronną. Dokładając do tego wosk, tworzymy dodatkową warstwę ochronną między fabrycznym lakierem a negatywnym wpływem warunków atmosferycznych. Woskowanie można przeprowadzić w myjniach bezdotykowych, które często oferują tę usługę. Jest to wygodna opcja, pozwalająca jednocześnie umyć i zabezpieczyć pojazd przed korozją. Choć tego rodzaju ochrona nie jest trwała, jest często stosowana i skutecznie spełnia swoją funkcję w zabezpieczeniu przed rdzą.

Zaawansowane metody na zabezpieczenie przed korozją

Jak zabezpieczyć samochód przed korozją, by efekt utrzymał się bardzo długo? Taką usługę możemy zlecić profesjonalistom. Chodzi o nałożenie specjalnej powłoki antykorozyjnej. Tworzy się ją za pomocą dostępnych na rynku preparatów. Wśród nich znajdują się substancje oparte na woskach, olejach i innego rodzaju tłuszczach. Preparaty antykorozyjne w postaci sprayów na bazie wosku są wyposażone w cienkie aplikatory, ułatwiające aplikację na progi i szczeliny drzwi. Jednak ich wadą jest to, że mogą pękać i łuszczyć się po nałożeniu na brudną lub wilgotną powierzchnię, co zmniejsza ich skuteczność w czasie. Oleje i smary antykorozyjne nie mają tego problemu, ponieważ nie pękają ani nie łuszczą się, ale ich aplikacja wymaga użycia kompresora i specjalnego pistoletu. Co więcej, po nałożeniu szybko zastygają, nie kapią i nie wydzielają szkodliwych oparów. Tego typu zabezpieczenie antykorozyjne podwozia pozwala skutecznie przetrwać zimę, eliminując ryzyko powstawania nawet najmniejszych ognisk rdzy.

Pistolet do ropowania to narzędzie do nakładania warstw antykorozyjnych środków na powierzchnię lakieru. Produkt dostępny w sklepie MKN-MOTO.pl.

 

Alternatywnie, można użyć dowolnego smaru (np. tłustego oleju), który należy wymieszać z olejem przekładniowym. Stworzona w domowych warunkach mieszanka powinna zostać zaaplikowana za pomocą pistoletu w postaci mgiełki (najlepiej na gorąco). Jest to skuteczne zabezpieczenie przed korozją. Wadą jest jednak nieprzyjemny zapach, który przez jakiś czas utrzymuje się blisko powierzchni, gdzie doszło do aplikacji.

Jak zabezpieczyć auto przed korozją? – małe ubytki

Mniejsze zalążki korozji można potraktować rozpuszczalnikiem do rdzy w sprayu. Wystarczy niewielka ilość preparatu, aby pokryć obszar dotknięty rdzą. Dobrej jakości mieszanina rozpuści rdzę, zmywając ją z karoserii. Jest to praktyczne rozwiązanie, gdy uszkodzenia nie są rozległe i nie wgryzają się głębiej w strukturę metalu. Niemniej, jednak jeśli korozja jest bardziej zaawansowana, pomocna okaże się szlifierka. Narzędzie pozwoli szybko usunąć rdzę z większych powierzchni. Po takim zabiegu konieczne jest jednak oczyszczenie i ponowne polakierowanie danej powierzchni. Na koniec powierzchnię możemy zabezpieczyć przed rdzą zgodnie z powyższym poradnikiem.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zabezpieczenie auta przed korozją

Skąd się bierze rdza na samochodzie?

Auta korodują, gdy metal ulega degradacji na skutek działania powietrza i wody, co wywołuje utlenianie. To naturalny proces chemiczny, który postępuje wraz z wiekiem metalu, a przyspiesza go wpływ warunków atmosferycznych. Rdza może dotknąć różne części pojazdu, w tym karoserię, elementy podwozia oraz kluczowe komponenty takie jak hamulce, silnik czy układ wydechowy.

 

Jak zabezpieczyć auto przed korozją?

Aby zabezpieczyć samochód przed korozją, warto regularnie myć pojazd myjką ciśnieniową, usuwając wszelkie zanieczyszczenia, nawet z trudno dostępnych miejsc. Co więcej, skuteczne jest też woskowanie pojazdu, na które warto się decydować dwa razy w roku. Ostatecznie problem z powstawaniem rdzy załatwią specjalne powłoki antykorozyjne.

 

Jak usunąć małą rdzę na lakierze?

Chcąc usunąć małą rdzę z lakieru, można użyć rozpuszczalnika do rdzy. Preparat skutecznie oddzieli lakier od zbierającej się rdzy, pozostawiając powierzchnię w dobrym stanie. Jeśli rdza jest bardziej rozległa, do usunięcia zainfekowanej części samochodu może być konieczne skorzystanie ze szlifierki. Takie miejsce należy później dokładnie oczyścić i pokryć na nowo lakierem.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium